Helikopter

Tym razem temat z pogranicza medycyny, dotyczący szczególnego ambulansu. Czy wrzesińscy pacjenci będą latać helikopterami lotniczego pogotowia ratunkowego?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Loty helikoptera medycznego dzielą się na ratunkowe i transportowe. W przypadku lotu ratunkowego helikopter może przyziemić w miejscu nie będącym lądowiskiem.

W przypadku lotów transportowych (międzyszpitalnych) odpowiednie lądowisko jest wymogiem. Dotychczasowy stan prawny nakazywał obowiązek posiadania lądowiska przy szpitalach, w których jest SOR (szpitalny oddział ratunkowy). Termin obowiązywania takiego wymogu był już kilkukrotnie przesuwany.

Aktualnie w Ministerstwie Zdrowia trwają analizy, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy zwolnić szpitale z obowiązku budowania lądowisk. Koszt lądowiska w zależności od struktury (wyniesione, naziemne) to kwota do kilku milionów złotych plus koszty bieżącego utrzymania (odśnieżanie, konserwacje, serwis). Wydaje się, że w przypadku dobrego połączenia drogowego zysk z ewentualnego transportu śmigłowcem jest niewielki. Dane z przeszłości, kiedy przy szpitalu wrzesińskim istniało lądowisko, pokazują, że lotów transportowych było zaledwie kilka w roku. Osobiście ufam, że w ministerstwie zdrowy rozsądek zwycięży nad ambicjami i wymóg budowania kosztownych lądowisk zostanie zniesiony. Pozwoli to w skali kraju zaoszczędzić wiele milionów złotych.

Oczywiście pozostaną możliwe do wykonywania loty ratunkowe.

lek. Sebastian Nowicki
wiceprezes Szpitala Powiatowego we Wrześni

« wstecz

Newsletter