Zakup podręczników

Rozpoczął się kolejny rok szkolny i zdarza się, że mamy problemy z zakupionymi książkami. Trzeba pamiętać, że sprzedawca nie musi przyjąć zwrotu podręcznika tylko dlatego, że się rozmyśliliśmy lub pomyliliśmy tytuł. Jeśli jednak książka ma wady, konsument ma prawo do jej reklamacji, a sklep nie może za to pobierać żadnych opłat.

Jeżeli kupiliśmy zły podręcznik, jego wymiana zależy od dobrej woli sprzedawcy, który nie obowiązku przyjąć zwrotu.

Koniecznie należy zachować paragon jako podstawę dochodzenia roszczeń w razie sporu. Paragon powinniśmy otrzymać niezależnie od tego, gdzie robimy zakupy.

Promocja nie wyklucza zwrotu wadliwej książki. Gdy na przykład w podręczniku kupionym w promocyjnej cenie brakuje kart, sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji (uprawnienia określone w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej).

Gdy kupujemy używane książki po obniżonej cenie ze względu na ich zużycie, nie można ich reklamować, ponieważ przyczyna upustu jest widoczna w momencie nabycia.

Przepisy nie uzależniają rozpatrzenia reklamacji od uiszczania opłat przez konsumentów. Jest to działanie niezgodne z prawem, choć stosowane, aby zniechęcić do składania reklamacji.

Handlarz nie może uchylić się od przyjmowania reklamacji wywieszając w sklepie tabliczkę z napisem: „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Jest to łamanie podstawowych praw konsumenckich, ponieważ sprzedawca ma obowiązek w każdym przypadku przyjąć zgłaszaną reklamację.

Podstawa prawna: Ustawa z 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz.U. nr 141 poz. 1176 ze zm.).

 Elżbieta Staszak-Małecka

  • elzbieta strzalek malecka

« wstecz

Newsletter