Co to jest BIK?

Jeżeli braliśmy kredyt lub pożyczkę w banku albo w innej instytucji kredytowej, nasze dane trafiły do BIK, czyli Biura Informacji Kredytowej.

Prawo daje tym instytucjom możliwość gromadzenia danych o swoich klientach i wymieniania się nimi – informacje te zbiera i udostępnia właśnie BIK. W jego aktach znajdują się między innymi dane osobowe, dane dotyczące kredytu, zwłaszcza terminowości spłat, a także informacje o zadłużeniach, podjętej windykacji czy egzekucji zobowiązania oraz o zamknięciu rachunku i o przyczynach jego zamknięcia. W bazie BIK są też informacje o poręczycielach kredytów.

Nie jest to czarna lista, tylko rejestr informacji. BIK ma chronić instytucje finansowe przed niesolidnymi klientami. Jeżeli korzystaliśmy z kredytów, spłaciliśmy je terminowo, a informacja jest w BIK, to bardzo dobrze, ponieważ mamy opinię wiarygodnych i rzetelnych klientów. Im więcej w terminie spłaconych kredytów, tym lepiej. Mamy znacznie większe szanse na kredyt niż osoby, które się zadłużyły. Na podstawie danych dotyczących głównie historii spłat zobowiązań kredytowych BIK przyznaje klientom banków punktację, która ma ułatwić tym instytucjom podjęcie decyzji o przyznaniu kredytu. Trudniej będzie otrzymać pożyczkę, gdy mieliśmy dłuższe opóźnienia ze spłatą rat, ale to nie przekreśla szans na uzyskanie kredytu. Wszystko zależy od tego, jak długie były opóźnienia w spłacie oraz od samego banku, który może zastosować bardziej lub mniej korzystne procedury kredytowe. Mamy znacznie mniejsze szanse, gdy spłacamy kilka kredytów jednocześnie lub nie spłacamy zaległości. W przypadku kredytów, które nie zostały spłacone, BIK przechowuje te informacje przez pięć lat.

Warto sprawdzać swoje dane w BIK. Można je otrzymać wypełniając formularz BIK (dostępny na stronie internetowej www.bik.pl)  i dostarczyć do instytucji pocztą lub osobiście (adres: Bank Informacji Kredytowej, ulica Postępu 17 a, 02-676 Warszawa).

Raz na pół roku informację z BIK można otrzymać za darmo. Raport z oceną punktową kosztuje 30 złotych. Gdy znajdą się w nim błędy, możemy domagać się od banku – nie od BIK – korekty danych. Najlepiej złożyć pismo w tej sprawie w banku – usunięcie błędów to jego obowiązek.

Elżbieta Staszak-Małecka

« wstecz

Newsletter