Koszty reklamacji pokrywa sprzedawca

Jeżeli sprzedawca zobowiązuje się naprawić wadliwy towar albo wymienić go na nowy, ma również obowiązek zwrócić konsumentowi koszty reklamacji – zwłaszcza demontażu, dostarczenia artykułu, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

W wielu sytuacjach reklamacja wiąże się z problemem dowozu towaru o dużych gabarytach do sprzedawcy – na przykład kompletu mebli, uszkodzonej lodówki czy zepsutego samochodu. Jeśli taki artykuł jest wadliwy, trzeba najpierw zapytać sprzedającego, czy zapewni dowóz w określone miejsce. Jeżeli okaże się, że musi się tym zająć klient, sprzedawca ma obowiązek zwrócić koszty transportu. Wynajęcie taksówki bagażowej, a w przypadku samochodu – specjalnej lawety – jest zwykle sporym wydatkiem.

Zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141 poz.1 176 ze. zm.) nieodpłatność naprawy i wymiany towaru oznacza również, że sprzedawca ma obowiązek pokrycia kosztów poniesionych przez kupującego w związku ze złożeniem reklamacji. Jeżeli więc na przykład klient kupił lodówkę przeznaczoną do zabudowy i chce ją zareklamować, to musi ją wymontować i dostarczyć do sklepu, a po naprawie wmontować z powrotem. W takiej sytuacji sprzedawca powinien pokryć nie tylko koszty dostarczenia, ale także wydatki na materiały i ponowne zamontowanie sprzętu przez fachowca.

 

Elżbieta Staszak-Małecka