Nowy sprzęt dla ZSS

W Zespole Szkół im. J. Korczaka jedną ze stosowanych metod w pracy z dziećmi jest terapia zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Ostatnio do placówki trafił specjalistyczny sprzęt ułatwiający tę terapię.
Proces przetwarzania sensorycznego to ciągłe odbieranie, selekcja, konwersja informacji przez układy zmysłów Nieprawidłowa interpretacja obrazów, dźwięków, wrażeń dotykowych i ruchowych objawia się sporym zdenerwowaniem osób, u których występują zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Okres dzieciństwa to czas intensywnego rozwoju i zdobywania nowych doświadczeń. To właśnie układy zmysłowe stanowią podstawę dojrzewania ludzkiego organizmu. Zaburzenia procesów w ośrodkowym układzie nerwowym powodują zakłócenia w życiu emocjonalnym, społecznym i rodzinnym. Zmysły odbierające wrażenia z otoczenia to nie tylko te zapachu, smaku, wzroku, słuchu i dotyku. Do układów zmysłowych zalicza się zmysł przedsionkowy, interoreceptywny i proprioreceptywny. Pierwszy z nich odpowiada za ruch i płynność ruchów gałek ocznych, głowy oraz całego ciała. Zmysł interoreceptywny jest wewnętrznym zmysłem ciała regulującym tętno, oddychanie, poczucie głodu i pragnienia, ciśnienie krwi, temperaturę oraz uczucie ucisku w jelitach i pęcherzu. Propriocepcja to zmysł służący do rozpoznawania ułożenia części własnego ciała. Receptory tego zmysłu ulokowane są w mięśniach, ścięgnach i stawach. Przekazują do mózgu informacje o napięciu mięśniowym. Za jego pomocą poznajemy jak ułożone są nasze kończyny bez kontrolowania ich przy pomocy wzroku.  Tych zmysłów najczęściej nie jesteśmy świadomi. Uczona, która opracowała metodę integracji sensorycznej – doktor J. Ayres – podkreślała znaczenie trzech układów, szczególnie istotnych w rozwoju dziecka: dotykowego, przedsionkowego i proprioreceptywnego. Jeśli rozwój dziecka przebiega nieharmonijnie bądź jest zaburzony ze względu na stan zdrowia, stosowanie w terapii metody integracji sensorycznej wpływa na poprawę funkcjonowania dziecka.
Dzięki projektowi „Nauka – to lubię! – kompleksowy program rozwojowy szkół ponadgimnazjalnych oraz szkoły specjalnej na terenie powiatu wrzesińskiego” w ramach  „Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa zakupiono sprzęt rehabilitacyjny do szkoły za kwotę niemal 19 tys. zł.  Będzie to wyposażenie sali do terapii zaburzeń przetwarzania sensorycznego. Kabina Si wraz z zestawem akcesoriów terapeutycznych to narzędzia, które znacznie przyczynią się do wzbogacenia oferty terapeutycznej Zespołu Szkół im. Janusza Korczaka we Wrześni.

(red.)