Usuń za darmo azbest

Powiat od dziesięciu lat realizuje Program usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie powiatu wrzesińskiego. Od 2009 roku udało się unieszkodliwić 2 730,66 ton azbestu.

Azbest był przez wiele lat surowcem wykorzystywanym do produkcji materiałów budowlanych. Od ponad dziesięciu lat jego szkodliwość jest bezsporna. Społeczna świadomość w tym względzie znacząco wzrosła. Materiałów zawierających azbest należy się jak najszybciej pozbyć, bo wydzielają one włókna azbestowe, które są przyczyną pylicy azbestowej i wielu innych poważnych chorób, w tym nowotworów. 

Polska od roku 2002 jest zobowiązana do usunięcia materiałów azbestowych – ma na to czas do 2032 roku.

Referat Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego corocznie inicjuje i organizuje zadanie polegające na demontażu, odbiorze i przekazywaniu na składowisko odpadów wyrobów zawierających azbest wraz z jego finansowaniem. Mieszkańcy mogą spodziewać się pokrycia 100% kosztów demontażu oraz utylizacji na składowisku materiałów zawierających azbest.

W ubiegłym roku zrealizowano 219 wniosków na łączną kwotę  207 666,54 zł. Ogółem w 2017 roku usunięto 520,453 ton wyrobów zawierających azbest.

(red.)

Więcej informacji tutaj.


Uwzględniamy wszystkich wnioskodawców

Trzy pytania do Urszuli Łabędy, naczelnik Wydziału Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa.

Jakie nakłady finansowe na usuwanie azbestu przewidziano w tym roku?

W tym roku na zadanie planujemy przeznaczyć środki pochodzące z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości do 171 tys. zł, a także środki z budżetów gmin i powiatu wrzesińskiego. Fundusz dofinansowuje 95% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 300 zł do tony unieszkodliwionego azbestu. Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że ta kwota jest wyższa, uzupełnimy ją z zebranych środków gminnych i powiatowych.

Jak wygląda harmonogram i procedura realizacji wniosków?

Wnioski na demontaż i odbiór azbestu można pobrać i złożyć w siedzibie właściwej gminy zgodnie z miejscem położenia nieruchomości. Nabór w tym roku trwa do 3 sierpnia. Zadanie musimy zakończyć i rozliczyć do 31 października. Nie udzielamy wsparcia gotówkowego, tylko rzeczowego – zapewniamy wybór firmy, która w uzgodnionym terminie przyjeżdża i przeprowadza prace, jakie były wskazane we wniosku. My potem to rozliczamy. Przed rozpoczęciem prac wnioskodawcy są zobowiązani zgłosić prace związane z demontażem azbestu w Wydziale Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa Starostwa Powiatowego. Udzielamy wsparcia w dwóch formach – albo demontaż i odbiór albo sam odbiór. Nie pokrywamy kosztów zakupu i montażu nowego pokrycia dachowego. Wniosków na demontaż mamy zwykle niewiele, więcej wniosków jest na sam odbiór. Często spotykamy się z zarzutami, dlaczego nie prowadzimy naboru przez cały rok, ale to ma określony cykl i jesteśmy zobowiązani rozliczyć się w określonym terminie.

Czy przewidujecie, że w związku z ubiegłorocznymi nawałnicami, zostanie złożonych więcej wniosków?

Po 11 sierpnia 2017 uruchomiliśmy dodatkowy nabór wniosków na usuwanie azbestu przeznaczony szczególnie dla osób, których nieruchomości ucierpiały w wyniku nawałnicy, gdyż uszkodzeniu uległo wtedy wiele pokryć dachowych zawierających azbest. W związku z tym wystąpiono do WFOŚiGW w Poznaniu o zwiększenie dotacji uzasadniając to z pilną potrzebą usunięcia dodatkowej ilości wyrobów zawierających azbest, które pojawiły się na naszym obszarze administracyjnym w wyniku działania żywiołu. Z tego naboru zrealizowaliśmy 40 wniosków i usunęliśmy ponad 80 ton materiałów zawierających azbest. Dodatkowe wnioski obejmowały sfinansowanie usługi związanej wyłącznie w zakresie odbioru – nie obejmowały prac związanych z demontażem wyrobów zawierających azbest.

W tym roku nabór przeznaczony jest dla wszystkich osób i jednostek, które posiadają nieruchomość na terenie powiatu wrzesińskiego, bez preferencji. Realizując program uwzględniamy wszystkich wnioskodawców – nieważne, czy są to osoby prywatne, czy przedsiębiorcy, czy jednostki samorządu terytorialnego. Każdy ma dofinansowanie 100%. Najważniejsze jest osiągnięcie celu, czyli usunięcie materiałów zawierających azbest.

Rozmawiała Agnieszka Przysiuda-Zielkowska


Ogłoszenie

Nabór wniosków na usuwanie azbestu w roku 2018

Informujemy, że 17 kwietnia 2018 r. Zarząd Powiatu Wrzesińskiego uchwalił „Regulamin finansowania oraz realizacji Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu powiatu wrzesińskiego w 2018 roku”, w związku z powyższym z dniem podjęcia uchwały rozpoczął się proces naboru wniosków na demontaż i utylizację azbestu.

Wnioski na demontaż i odbiór azbestu można pobrać i złożyć w siedzibie właściwej gminy zgodnie z miejscem położenia nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości (budynku, działki), a w przypadku współwłasności zgody wszystkich współwłaścicieli na realizację zadania.

Środki finansowe na realizację Programu pochodzą z budżetu powiatu, dotacji gmin biorących udział w Programie oraz dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Powiat Wrzesiński pokrywa 100% kosztów związanych z likwidacją wyrobów azbestowych (demontaż, pakowanie, zważenie, załadunek, transport oraz unieszkodliwienie).

Dofinansowanie nie obejmuje kosztu zakupu i montażu nowego pokrycia dachowego.

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (w tym również w sektorze produkcji rolnej), o ile azbest pochodził będzie z budynków związanych z tą produkcją, obowiązane są dołączyć do wniosku informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis.

Przypominamy również, że przed rozpoczęciem prac wnioskodawcy są zobowiązani do złożenia w Wydziale Budownictwa, Środowiska i Rolnictwa w Starostwie Powiatowym, zgłoszenia prac związanych z demontażem azbestu.

Ostateczny termin składania wniosków upływa w dniu 3.08.2018 r.

Realizacja Programu przewidziana jest do 24 września 2018 roku.

« wstecz

Newsletter