Nowa siedziba Zespołu Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka

Remontowany przez powiat wrzesiński budynek przy ul. Leśnej 10, w którym z początkiem września rok szkolny rozpoczną uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych, jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz będą oni mieli odpowiednie warunki do nauki i rozwoju.

W tym nowoczesnym trzykondygnacyjnym obiekcie mieścić się będzie 17 jasnych, przestronnych i wyposażonych w nowe meble i środki dydaktyczne sal lekcyjnych, czyli o pięć więcej niż obecnie. Oprócz pomieszczeń typowo dydaktycznych w budynku znajdą się cztery sale do indywidualnych zajęć edukacyjnych oraz indywidualnych i grupowych zajęć rewalidacyjnych (alternatywne metody komunikowania się, muzykoterapia, terapia ręki, korygowanie wad mowy, korekcyjno-kompensacyjne itp.). Obecnie tego typu zajęcia prowadzone są w gabinetach pedagoga, wicedyrektora, bibliotece w pokoju nauczycielskim. W celu stymulacji zaburzonych funkcji dziecka wyodrębniono specjalne pomieszczenie do integracji sensorycznej (obecnie sprzęt do integracji sensorycznej nie był w pełni wykorzystany w związku z ograniczeniami lokalowymi), a także salę do integracji polisensorycznej. Dla zapewnienia wszechstronnego rozwoju fizycznego uczniów w placówce utworzono salę do ćwiczeń gimnastycznych wraz z nowym sprzętem sportowym oraz salę do ćwiczeń korygujących wady postawy wyposażoną w mini siłownię (atlas, stepery, rowery treningowe). Na potrzeby realizacji podstawy programowej Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dwie sale lekcyjne będą pełnić funkcję pracowni gospodarstwa domowego – nowoczesne kuchnie ze sprzętem AGD (np. lodówki, piece indukcyjne, zmywarko-wyparzarka). Uczniowie będą mogli korzystać z bardziej przestronnej niż obecnie biblioteki i centrum multimedialnego oraz świetlicy. W nowej szkole przewidziano strefy wypoczynku, z których uczniowie będą mogli korzystać w czasie przerw, na które w obecnym budynku nie ma miejsca. Do ich dyspozycji uczniów i pracowników szkoły będą toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych o standardzie zdecydowanie wyższym niż znajdujące się w obecnej siedzibie. Osoby niepełnosprawne ruchowo (uczniowie i rodzice) będą mogli korzystać z windy, której brak jest uciążliwy w obecnej szkole.

Stefan Tomczak, naczelnik Wydziału Edukacji i Kultury Fizycznej podkreśla: – Przeniesienie Zespołu Szkół Specjalnych z ul. Batorego na ul. Leśną stwarza nowe perspektywy dla rozwoju placówki. Szkoła poszerza swoją ofertę edukacyjno-wychowawczą o pierwsze w powiecie Publiczne Przedszkole Specjalne „Mali Zdobywcy”, które zapewni opiekę, nauczanie i wychowanie najmłodszych. Dla nas najważniejsze jest bezpieczeństwo i edukacja dzieci. Kadra pedagogiczna dołoży wszelkich starań, by edukować dzieci poprzez m.in. zabawę i aby rodzice, opiekunowie czerpali zadowolenie z wyboru naszej placówki. Przed naszymi uczniami otworzą się nowe możliwości rozwijania się pod okiem profesjonalistów.

Budynek spełnia wymagania dostępności dla osób niepełnosprawnych wymagane przepisami prawa budowlanego w zakresie podstawowym, tj.:

§ 16. 1. Do wejść do budynku (…) użyteczności publicznej powinny być doprowadzone od dojść i dojazdów (...) utwardzone dojścia o szerokości minimalnej 1,5 m, przy czym co najmniej jedno dojście powinno zapewniać osobom niepełnosprawnym dostęp do całego budynku lub tych jego części, z których osoby te mogą korzystać.

§ 18. 1. Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

§ 21. 1. Stanowiska postojowe dla samochodów osobowych powinny mieć co najmniej szerokość 2, 3 m i długość 5 m przy czym dla samochodów użytkowanych przez osoby niepełnosprawne szerokość stanowiska powinna wynosić co najmniej 3,6 m i długość 5 m a w przypadku usytuowania wzdłuż jezdni – długość co najmniej 6 m i szerokość co najmniej 3,6 m z możliwością jej ograniczenia do 2,3 m w przypadku zapewnienia możliwości korzystania z przylegającego dojścia lub ciągu pieszo-jezdnego.

§ 54. 2. W (...) budynku użyteczności publicznej wyposażanym w dźwigi należy zapewnić dojazd z poziomu terenu i dostęp na wszystkie kondygnacje użytkowe osobom niepełnosprawnym.

§ 61. 1. Położenie drzwi wejściowych do budynku oraz kształt i wymiary pomieszczeń wejściowych powinny umożliwiać dogodne warunki ruchu, w tym również osobom niepełnosprawnym. 

Dodatkowo w obiekcie uwzględniono:

- wykonanie toalety dostosowanej dla osób niepełnosprawnych wyposażonej w specjalistyczne wyposażenie (na każdej kondygnacji),

- wszystkie wejścia do budynku dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (bezprogowe),

- szerokość korytarzy oraz holi, która zapewniaja wygodne manewrowanie wózkiem inwalidzkim,

- w klatce schodowej rozróżnienie kolorystyczne biegów i spoczników,

- w salach przeznaczonych dla nie więcej niż 6 osób niepełnosprawnych otwieranie drzwi do wewnątrz.

« wstecz